Урок №9. І.С.Бах Кантатно- ораторіальні та
органні твори
Один із найобдарованіших музикантів в
історії, Іоганн Себастьян Бах все своє життя присвятив музиці. В перекладі з
німецької Bach означає струмок. Коли Л.Бетховена попросили висловити свою думку про Баха, як про композитора, він сказав, що
ім'я йому не струмок, а море, натякаючи на те що є невідповідність прізвища і
масштабності таланту. Творчість Й.Баха відноситься до стилю епохи бароко та користується безмірною популярністю в усьому світі і донині. Його творча спадщина охоплює понад 1000 композицій. Бах довів до досконалості поліфонічний жанр - цеінвенції, прелюдії та фуги з «Добре темперованого клавіру». Написав «Італійський концерт» для клавіра-соло, «Бранденбургзькі концерти» для оркестра,«Французьські сюїти» та «Англійські сюїти» та безліч іншої музики, але він ніколи не писав опери.
Бах написав близько 250 кантат (світських та
духовних), ораторій, пасіонов та мес. Всі ці музичні жанри виконуються хором,
співаками-солістами та оркестром; складаються із чергування різних вокальних
номерів у супроводі оркестру. Найвідоміші твори кантатно-ораторіальної творчості Баха - "Пасіон за
Матвієм" та меса сі мінор. "Пасіони" (від латинського - страждання) - це розповідь
про страждання та смерть Ісуса Христа в описі євангеліста Матвія. Твір включає 78 музичних номерів. Послухайте номер 1 «Хода на Голгофу»
Глибина співчуття передається в ліричній арії альта №47.
Меси близькі за змістом
"пасіону". Зазвичай і меси, і " пасіони " були хоровими солоспівами
у церкві.
Орган - улюблений інструмент Баха, супутник всього творчого життя. Бах був одним
із найкращих майстрів гри на органі, а також неперевершеним виконавцем-імпровізатором та відомим педагогом. Композитор
написав для органу такі твори: хоральні прелюдії, фантазії, токати,
прелюдії, фуги, сонати, обробки концертів інших композиторів. Одним із
найважливіших жанрів органої музики Баха є хоральні прелюдії. Бах написав
понад 150 творів у цьому жанрі. Хорал - це старовинний духовний спів,
заснований на народних німецьких мелодіях. Бах додавав до теми хоралу кілька
інших мелодій, які гарно обплітали основну мелодію та створювали, таким чином,
багатоголосний твір.
Більшість
хоральних прелюдій має ліричний характер. Прикладом цього є хоральна прелюдія фа мінор.Основна
мелодія хоралу звучить у верхньому голосі м'яко та спокійно. Нижні голоси своїм
неквапливим рухом надають звучанню особливої глибини. Послухайте уважно
Найвідомішим органим
твором Баха є токата та фуга ре мінор,
який він написав у 19 років. Токата з італійської – торкатися, чіпати – це
п'єса для клавіра чи органу віртуозного, імпровізаційного складу. У ній
чергуються фрагменти акордового звучання, поліфонічної музики та швидкі пасажі.
Токата ре мінор відрізняється високим, драматичним, потужним характером. Фуга
– з латинського – біг – це поліфонічний твір, що складається з кількох
самостійних, рівноправних мелодій. Темою фуга ре мінор нагадує токату, а в
деяких моментах звучить також потужно та грандіозно. Послухаємо.
Домашнє завдання.
Напишіть тільки відповіді у своєму зошиті - конспекті, сфотографуйте та надішліть мені у вайбер. Або пройдіть тест за посиланням та окремо письмово дайте відповідь на запитання №5.
1. Що означає в перекладі з німецької слово BACH?
2. До стилю якої епохи відноситься творчість Баха?
3. Назвіть найвідоміші твори кантатно-ораторіальної
творчості Баха.
4. Які твори для органу написав Бах?
5. Яке враження на вас справила хоральна прелюдія фа мінор?
Урок №2. Музична культура Сере дньовіччя Епоху, що розпочалася з падіння Риму ( 476 р. ) і тривала більше тисячі років, називають Середніми віками . На зміну міфологічному прийшов новий релігійний тип культури. Релігія стала рушійною силою цієї епохи, основою духовного життя. Людина епохи Середньовіччя – це виконавець Божої волі. В І столітті нашої ери у Палестині виникло християнство, в основі якого лежить віра в єдиного Бога Ісуса Христа. Християнство поширилося по всій Європі, перемагаючи язичництво. В 1054 р. відбувся розкол Християнської Церкви на Східну (Православ'я) та Західну (Католицизм), а у 1517 р. виник Протестантизм . Існувало три основні розґалуження в християнстві. Мистецтво Середньовіччя – церковна архітектура, скульптура, ікони, мозаїки і фрески що наповнювали простір храму. Музиці відводилася, мабуть, найважча роль: вона повинна була допомогти тому, хто молиться, забути про повсякденні турботи, про особисті почуття і цілком зо
Урок №4. Музична культура епохи Відродження (ХІV – XVI) Відро́дження або Ренеса́нс (фр. Renaissance – «Відродження») – епоха в історії культури західноєвропейських країн, що ґрунтувалася на ідеалах гуманізму та орієнтувалася на спадщину античності. Мистецтво епохи Відродження поступово відходило від релігійності, ставало більш світським. Ця епоха охоплює період близько трьох сторіч, а саме з XIV - XVI ст. Герой Відродження – життєлюбна, розумна особистість, творець своєї долі. Осягнення чуттєвої краси світу, відчуття радості буття, увага до земних радощів, часте звертання до міфологічних, а не біблійних сюжетів притаманне всім видам мистецтв. Діячів Відродження називають гуманістами (від лат. людяний). Вони оспівували велич людини, її багатий внутрішній світ та фізичну красу, вірили в її безмежні можливості. В епоху Відродження в середовищі гуманістів уперше формується інтелігенція – група людей, яка займається розумовою діяльністю як професійною працею. Тоді ж ознакою гарног
Урок № 12. Українська музика епохи бароко. Розвиток професійної музики. Канти. Суспільно-політичне становище до 18ст. характеризується національно-визвольною боротьбою українського народу проти польської шляхти та проти турецько-татарських набігів. Велику роль у суспільному й культурному житті українського народу відіграли братства, які виникли наприкінці 16ст. Це були товариства, які об’єднували найосвіченіших представників інтелігенції. Братства гуртувалися навколо церковних парафій, хоча були майже цілком світськими організаціями. Вони боролися за рідну мову, розвиток письменства, освіти й культури, за православну віру. Братства сприяли організації широкої мережі шкіл, зокрема середніх та вищих навчальних закладів. У братських школах, найбільш з яких знаходилися у важливих культурних центрах - Львові, Києві і Луцьку, вивчались «сім вільних наук», до яких належала і музика. Під керівництвом вчителя музики учні повинні були співати в хорі не лише Службу Божу, а й вивчати світські
Комментарии
Отправить комментарий