Урок №29. Л.Бетховен. Симфонічна творчість. Симфонія №5, №9
Бетховен написав 9 симфоній та 11 симфонічних увертюр. Вісім з дев'яти симфоній створені з 1800 по 1812 роки. Над симфонією № 5 Бетховен працював три роки, над симфонією № 9 – десять років.
Новаторство:
•          Бетховен драматизував жанр, загострив контрасти між темами і між частинами.
          У фіналі Симфонії № 9 звучить хор
          Починаючи з Симфонії № 2 менует в ІІІ частині замінений на скерцо.
          Більші масштаби всіх частин симфоній
          Збільшення складу оркестру, вживання нових інструментів.

Симфонія №5
П'ята симфонія була закінчена в 1808 році. Присвячена другу і меценату Бетховена, сину останнього гетьмана України, графу Андрію Розумовському.
 Ідея симфонії – це героїчна боротьба за щастя людини і людства.Симфонія сприймається єдиною. Відповідно до правил сонатно-симфонічного циклу в ній 4 частини (як 4 дії вистави). Бетховен вперше в практиці написання симфоній порушує правило -  між III і IV частинами немає перерви. Як відомо, перед початком літературних творів іноді ставиться епіграф – короткий вислів, що характеризує основну ідею. Багатозначний музичний епіграф Бетховен створив у П'ятій симфонії. Це мотив з чотирьох нот, який виконують важким унісоном (в 3 октави) багато інструментів оркестру. Сам композитор казав про нього: «Так доля стукає в двері». Численні варіанти цього мотиву-епіграфа пронизують всю І частину симфонії, проникають і в її інші частини. Тим самим між усіма частинами П'ятої симфонії встановлюється особливо тісний, нерозривний зв'язок. Ця грізна та наказова тема є лейтмотивом (характерна тема, яка неодноразово повторюється) симфонії. Вся симфонія – це розповідь про життя, в якій неминучим супутником людини є доля. Дуже часто її «стук» – це невідворотне вторгнення фатальних, злих сил, з якими людині доводиться відчайдушно боротися. Послухаємо І частину:

ІІ частина симфонії – неквапливе Andante con moto в Ля-бемоль мажорі. Ця частина написана в формі подвійних варіацій. 

ІІІ частина симфонії – Allegro до мінор. У ній представлений новий жанр – скерцо (з італ. – «жарт»). Форма – тричастинна репризна.
IV  частина симфонії.  Фінал написаний у формі сонатного allegro. Всі теми фіналу мають світлий, святково-закличний характер. Завдяки введенню в фінал додаткових інструментів (флейти-пікколо, тромбонів, контрафаґотів), музика набуває яскравого могутнього звучання. Третя й четверта частини  звучать без перерви (attасса).

Симфонія №9
Дев'ята симфонія – одне з найвидатніших творінь в історії світової музичної культури. За величчю ідеї і глибині її змісту, за широтою задумів і потужній динаміці музичних образів ця симфонія перевершує все створене самим же Бетховеном.
  Для грандіозного втілення теми героїчної боротьби і перемоги Бетховену в його Дев'ятій симфонії виявилося недостатнім виразних засобів оркестру. І він вчинив абсолютно незвичним до того чином – ввів в фінал симфонії хор і співаків-солістів. Слова Бетховен взяв з «Оди до радості» свого сучасника – німецького поета Фрідріха Шиллера. Велична, могутня музика фіналу, яка нагадує гімн, закликає народи всього світу до об'єднання, щастя й радості. Цей твір – вершинний і останній зліт геніального композитора. Цікаво, що ІУ частина цієї симфонії – гімн Євросоюза. Послухаємо фрагмент: 

Домашнє завдання буде на наступному уроці по темам уроків №29-30.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога