Урок №13. Партесний концерт. М.Дилецький (1630-1690): творчий портрет
 
 Наприкінці 16ст в Україні на зміну знаменному співу прийшов багатоголосний хоровий спів, названий згодом партесний. Це спів за окремими партіями (голосах), кожна з яких веде свою мелодію. Хор складався з чотирьох  партій. У той час в церкві у хорі співали тільки чоловіки або хлопчики, тому партії називалися дискант (високий голос), альт, тенор и  бас (низький). На урочистих святах співали кілька хорів. Іноді кількість співаків досягала 24-х. Першим значним осередком поширення багатоголосного співу була Києво-Печерська лавра.
  Головний жанр професійної музики 17-18ст. став партесний концерт. Це великий розгорнутий багатоголосний  хоровий твір, написаний на духовну чи світську тему. За характером музики та образним змістом партесні концерти можна умовно поділити на дві категорії: урочисті, православні  і  лірико-драматичні, скорботні.
  Микола Павлович Дилецький  - як композитор відомий мало. Його найвідомішій твір «Воскресенський канон» - зразок блискучого володіння засобами хорового складу. Він створений на честь свята Великодня,  виконує восьмиголосний хор, притаманна ясність, гармонійність, врівноваженість, звучить урочисто й піднесено. Послухаємо:

Ще один твір М.Дилецького, багатоголосний піснеспів партесного стилю  із зібрання Києво-Печерської лаври. "Херувимська" - частина православної літургії.

 М.Дилецький зробив вагомий внесок в українську музичну культуру й освіту. Він був автором першого музично-теоретичного трактату «Мусикійська граматика» (1677р). В цій книзі  він вперше пояснив технічну суть лінійної нотної системи, партесного співу і композиції, а також описав квінтове коло тональностей.
 
Домашнє завдання(усно)
1.                  Як називався багатоголосний церковний  спів, що виник в Україні наприкінці16ст.?
2.                  Розкажіть про особливості цього співу
3.                  Який жанр став провідним у професійній хоровій музиці 17-18ст?
4.                  Який внесок зробив М.Дилецький в українську музичну культуру й освіту?


                          Знайдіть ці музичні номери в уроках №10-14, послухайте їх та підготуйтеся до музичної вікторини на контрольному уроці:

1.      І.С.Бах «Пасіон за Матвієм», № 47, арія альта
2.      І.С.Бах Токата ре мінор
3.      І.С.Бах Двоголосна інвенція Фа мажор (клавесин)
4.      І.С.Бах «Прелюдія та фуга» до мінор з «ДТК» 1т
5.      Кант «Радуйся, радість твою воспіваю»
6.      М.Дилецький «Херувимська»

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога