Урок № 16. Григорій Савич Сковорода (1722-1794). Пісні-романси.
«Я не покину Батьківщини. Мені моя сопілка і вівця
дорожча царського вінця» - казав Г.С.Сковорода.
Григорій Савич Сковорода - видатний український поет, філософ, музикант. Пошуки істини, протест проти соціальної несправедливості знайшли своє відбиття в його філософських трактатах, притчах, байках, віршах та музично-поетичних творах (побутових кантах і піснях). Послухайте дуже стисло про життєвий шлях
До нашіх днів дійшло кілька пісень-романсів Г. Сковороди –
„Всякому городу нрав і права”, „Ой ти, пташко жовтобоко”, „Стоїть явор над горою”, які стали по-справжньому
народними. В
них поет-музикант прагнув охопити найважливіші теми з громадського й особистого
життя. Він оспівував благородство
простих людей, їх моральну перевагу над багатими, гостро критикував
несправедливість та нечесність.
«Всякому
городу нрав та права» - це твір зразок
сатири 18ст. висміює продажність і розгульність панства, брехливе купецтво та
інші види суспільства. Музиці притаманно декламаційне начало мелодії, її
круговий рух у межах октави, повторність основних мотивів.
«Ой,
ти пташко жовтобоко» - близька до
народної ліричної пісні. Основним в цьому алегоричному тексті є образ пташки,
що уособлює знедолену людину. Куплетна форма побудови, одноманітність ритміки
надає мелодичній лінії певної м’якості та пластичності.
«Стоїть
явір над горою» - лірико-філософська
пісня, в якій суєтність світу та прагнення багатства протиставляються спокій та
велич природи. Для музики характерні типові риси романсової пісні з її
пластичною, кантиленною мелодикою та широкими виразними ходами.
Послухаємо про творчість Г.Сковороди та фрагменти цих творів.
Домашнє завдання:
Напишіть у конспекті відповіді на запитання, сфотографуйте та надішліть мені у вайбер.
1.Знайдіть
5 цікавих фактів з життя Г.С.Сковороди (посилання нижче)
2.Знайдіть
його вислови (афоризми), запишіть одне найбільш зрозуміле вам (посилання нижче)
3.Що
оспівував Г.Сковорода у своїх піснях-романсах?
4. Які три пісні- романси вам відомі?
Получить ссылку
Facebook
X
Pinterest
Электронная почта
Другие приложения
Комментарии
Популярные сообщения из этого блога
Урок №2. Музична культура Сере дньовіччя Епоху, що розпочалася з падіння Риму ( 476 р. ) і тривала більше тисячі років, називають Середніми віками . На зміну міфологічному прийшов новий релігійний тип культури. Релігія стала рушійною силою цієї епохи, основою духовного життя. Людина епохи Середньовіччя – це виконавець Божої волі. В І столітті нашої ери у Палестині виникло християнство, в основі якого лежить віра в єдиного Бога Ісуса Христа. Християнство поширилося по всій Європі, перемагаючи язичництво. В 1054 р. відбувся розкол Християнської Церкви на Східну (Православ'я) та Західну (Католицизм), а у 1517 р. виник Протестантизм . Існувало три основні розґалуження в християнстві. Мистецтво Середньовіччя – церковна архітектура, скульптура, ікони, мозаїки і фрески що наповнювали простір храму. Музиці відводилася, мабуть, найважча роль: вона повинна була допомогти тому, хто молиться, забути про повсякденні турботи, про особисті почуття і цілком зо
Урок №4. Музична культура епохи Відродження (ХІV – XVI) Відро́дження або Ренеса́нс (фр. Renaissance – «Відродження») – епоха в історії культури західноєвропейських країн, що ґрунтувалася на ідеалах гуманізму та орієнтувалася на спадщину античності. Мистецтво епохи Відродження поступово відходило від релігійності, ставало більш світським. Ця епоха охоплює період близько трьох сторіч, а саме з XIV - XVI ст. Герой Відродження – життєлюбна, розумна особистість, творець своєї долі. Осягнення чуттєвої краси світу, відчуття радості буття, увага до земних радощів, часте звертання до міфологічних, а не біблійних сюжетів притаманне всім видам мистецтв. Діячів Відродження називають гуманістами (від лат. людяний). Вони оспівували велич людини, її багатий внутрішній світ та фізичну красу, вірили в її безмежні можливості. В епоху Відродження в середовищі гуманістів уперше формується інтелігенція – група людей, яка займається розумовою діяльністю як професійною працею. Тоді ж ознакою гарног
Урок № 12. Українська музика епохи бароко. Розвиток професійної музики. Канти. Суспільно-політичне становище до 18ст. характеризується національно-визвольною боротьбою українського народу проти польської шляхти та проти турецько-татарських набігів. Велику роль у суспільному й культурному житті українського народу відіграли братства, які виникли наприкінці 16ст. Це були товариства, які об’єднували найосвіченіших представників інтелігенції. Братства гуртувалися навколо церковних парафій, хоча були майже цілком світськими організаціями. Вони боролися за рідну мову, розвиток письменства, освіти й культури, за православну віру. Братства сприяли організації широкої мережі шкіл, зокрема середніх та вищих навчальних закладів. У братських школах, найбільш з яких знаходилися у важливих культурних центрах - Львові, Києві і Луцьку, вивчались «сім вільних наук», до яких належала і музика. Під керівництвом вчителя музики учні повинні були співати в хорі не лише Службу Божу, а й вивчати світські
Комментарии
Отправить комментарий