Урок №19. Й.Гайдн. Симфонічна творчість.
Будова сонатно-симфонічного циклу.
Симфонія (від грец. – "співзвуччя") – великий
твір для симфонічного оркестру. Довгий час симфонією називали будь-яке
благозвучне поєднання звуків. Пізніше це слово набуло різних значень. Так,
симфонією називали і вступ до оркестрової танцювальної сюїти, і оркестровий вступ
в операх. В XVIII ст. симфонія перетворилася в самостійний концертний твір.
Найбільш важлива роль у формуванні цього жанру належить чеським композиторам
так званої ''мангеймской школи" – музикантам симфонічного оркестру в
німецькому місті Мангаймі (в той час кращого оркестру в світі).
Тривалий шлях розвитку пройшов жанр симфонії і в творчості Гайдна. І лише
його зрілі симфонії отримали найбільш досконалу, класичну форму і остаточно
оформилися в чотиричастинний цикл з певною послідовністю частин.
Подивимося схему:
В останніх симфоніях Гайдна остаточно сформувався склад симфонічного
оркестру, до якого входять 4 групи муз. інструментів: - струнно-смичкові, дерев'яні духові, мідні духові та ударні:
– струнний квінтет (скрипки I – 10, скрипки II – 8, альти –6, віолончелі –5-6, контрабаси –3-4);
– група дерев'яних духових інструментів, побудована за
принципом парності (дві флейти, два
гобоя, два кларнети, два фаґота);
– група мідних духових інструментів (дві валторни, дві
труби);
– литаври (лише в останній, дванадцятій «Лондонській
симфонії» додав трикутник, тарілки і
барабан).
Симфонія №
45, фа-дієз мінор, «Прощальна» (або «Симфонія при свічках») (1772)
За симфонією № 45 закріпилася назва «Прощальна», і цьому є кілька пояснень.
Одне, зі слів самого Гайдна, збереглося у спогадах сучасників. Під час
написання цієї симфонії Гайдн служив в капелі князя Естергазі. У 1772 р. князь Ніколаус Естергазі не платив оркестру і оркестранти
звернулися за допомогою до свого керівника – капельмейстера. Гайдн дотепно
вирішив цю проблему і зумів передати прохання музикантів князю під час
виконання своєї нової симфонії. В симфонії був натяк на те, що музиканти готові
розпрощатися з капелою.
Унікальність цієї симфонії – її повільне завершення, свого роду додаткове
адажіо, наступне за фіналом, через що симфонію часто вважають п’ятичастинною. Адажіо починається з ніжної теми терціями. Вона здається безтурботною, але
звучність поступово згасає, виникає почуття тривоги. Один за одним замовкають
інструменти. Музиканти, які закінчили свою партію, гасять свічки, які горіли
перед їх пультами, і йдуть. Після перших варіацій оркестр залишають виконавці
на духових інструментах. Музиканти струнної групи йдуть з басів; на сцені
залишаються альт і дві скрипки і, нарешті, дует скрипок з сурдиною тихо дограє
свої зворушливі пасажі. Подивимося та послухаємо:
Симфонія № 94, соль мажор, «Сюрприз» (1792)
Друга частина симфонії – варіації на тему моравської дитячої пісні. Дуже
проста, з великою кількістю повторів, вона запам'ятовується миттєво:
В симфонії виклад теми супроводжується гумористичним ефектом: після piano і pianissimo струнних раптово лунає громовий акорд всього оркестру fortissimo, в якому виділяється удар
литаври – звідси з'явилися різні назви симфонії, дані їй аж ніяк не автором –
«З ударом литавр», «Сюрприз».
З цим ефектом пов'язані різні легенди. За однією з них, композитор помітив,
що публіка на концерті задрімала, і вирішив її таким чином розбудити. За іншою
– сюрприз був задуманий заздалегідь. Послухаємо:
Деякі відповіді на питання ви знайдете у конспекті уроку №18.
Питання:
1. Як називається симфонія №8 Гайдна? (відповідь в уроці №18)
2. Скільки груп музичних інструментів входять до складу симфонічного оркестру?
3. Найбільш важлива роль у
формуванні симфонії належить музикантам з якого міста?
4. Як називається великий
твір для симфонічного оркестру.
5.
Симфонія №94 Гайдна (назва)
6.
Скільки частин у класичній симфонії?
7.
Які назви має ІІІ частина симфонії у Гайдна?
8.
Які частини
симфонії зазвичай пишуться в сонатній формі?
9. У фіналі цієї симфонії
музиканти гасять свічки і один за іншим покидають оркестр.
10. Назва 12-ти знаменитих
симфоній, написаних під враженням подорожей до Англії
(відповідь в уроці №18)
11. В якому темпі часто
пишеться II частина симфонії?
12. Назва шести симфоній, що
прозвучали в 1786 році в Парижі (відповідь в уроці №18)
Або пройдіть тест за посиланням
Комментарии
Отправить комментарий