Урок №20. Форма сонатного allegro.  Й.Гайдн Симфонія 103 «З тремоло литавр» 
  Для того, щоб краще зрозуміти великі музичні твори, познайомимось з формою сонатного allegro.  Послухаємо: 

                                   Схема музичної форми сонатного allegro

  Пригадаємо, що класична симфонія складається з 4 частин. (Іч. - сонатне allegro, ІІ – частіше варіації,  ІІІч. – менует, ІУч. - сонатне allegro або рондо). Розглянемо детальніше цю форму на прикладі Симфонії №104 Мі-бемоль мажор «З тремоло литавр» Це одинадцята з 12 Лондонських симфоній, свою назву отримала завдяки незвичайному вступу.  Написана у 1795р. Усі частини симфонії поєднані радісним настроєм музики, заснованої на танцювальних мелодіях народного складу.
І ч. симфонії  починається повільним вступомТихо звучить тремоло литавр (швидке багаторазове повторення одного звуку), схоже на віддалений  гуркіт грому. Потім плавними широкими інтервалами розгортається сама тема вступу. Вона має заглиблено-зосереджений характер. Спочатку її грають в октавний унісон віолончелі, контрабаси і фаґоти:

І раптом все змінюється: починається експозиція сонатного allegro. Замість повільного темпу – швидкий, замість важкого басового унісону –  звучить рухлива, весела, танцювальна тема головної партії (ГП). Всі мотиви цієї теми, викладеної в основній тональності, Мі-бемоль мажор, починаються з повтору першого звуку – немов із завзятого притупування:
Сполучна партія – це значно видозмінена тема вступу. Знову з'являється відтінок таємничості.
 Тема побічної партії (ПП) – знову весела, танцювальна. Але в порівнянні з ГП вона не настільки енергійна, а більш граціозна, жіночна. Мелодія звучить у скрипок з гобоєм. Типовий вальсовий акомпанемент зближує цю тему з лендлером австрійським та південнонімецьким танцем, одним із предків вальсу: 
Експозиція повторюється, і далі йде розробка. Вона насичена поліфонічним імітаційним і тонально-гармонійним розвитком мотивів з теми ГП. Потім звучать інтонації теми вступу та ПП. Зміна тональностей в процесі розвитку тем також є обов'язковою ознакою розробки. Розробка звучить переважно piano і pianissimo і лише іноді – forte і fortissimo з окремими акцентами sforzando. Це посилює враження таємничості. Можна уявити, ніби це танець якихось загадкових вогників, які іноді яскраво спалахують.
 У репризі в тональності Мі-бемоль мажор повторюється вже не тільки ГП, але і ПП, а сполучна пропускається. Деяка таємничість з'являється в коді. Вона починається, як і вступ, з темпу Adagio, тихого тремоло литавр і повільного унісону. Але незабаром, в самому кінці першої частини, повертаються швидкий темп, гучна звучність і веселі танцювальні «притупування».
 Послухаємо цілком І частину. У відео в нотах ви побачите позначки  – вступ, ГП, СП, ПП, ЗП, розробку (РБ), репризу (РП), коду. Слідкуйте уважно

ІІ ч. симфонії – Andante – написана у формі подвійних варіацій. У процесі варіаційного розвитку обидві теми загалом зберігають своє образне значення, змінюється лише динаміка. Перша тема -  пісенна в до мінорі, оповідного характеру, звучить неквапливо і спокійно у струнних інструментів. У ній злилися воєдино риси кількох слов'янських і угорських наспівів
Друга тема одночасно подібна та контрастна до першої. Пісенно-маршова,  в До мажорі.  До струнної групи додаються дерев’яні духові інструменти та валторна. Послухаємо:

ІІІ ч. симфонії написана в тричастинній репризній формі. Це Менует, який оригінально поєднує в собі величаву ходу великосвітського танцю з примхливими широкими стрибками і синкопами в мелодії. 
Цю примхливу тему відтіняє плавний, спокійний рух в Тріо – середньому розділі Менуету, розташованому між першим розділом і його точним повторенням. Слухаємо ІІІч.


В основі Фіналу (ІУ частини симфонії )– весела мелодія, яку виконують струнні на тлі «золотого ходу» двох валторн – типовий сигнал мисливських рогів (секста – квінта - терція)

                                                                Домашнє завдання:
Спочатку дайте відповідь на запитання нижче, а потім пройдіть тест за посиланням
1.      Великий твір для симфонічного оркестру.
2.      Яким розділом починається Симфонія №103 Гайдна?
3.      Яку назву має середній розділ ІІІ частини Симфонія №103 Гайдна?
4.      Музичний інструмент; півкулі з натягнутою на них шкірою, по якій вдаряють двома         паличками.
5.      Один із розділів сонатної форми.
6.      В Фіналі Симфонії №103 Гайдна звучить «золотий хід» двох …
7.      Швидке багаторазове повторення одного звуку на литаврах.
8.      Як називається симфонія №101 Гайдна. 
9.      Скільки частин у класичній симфонії?
10.    На який танець схожа ПП І частини Симфонія №103 Гайдна?
11.    Яку назву має ІІІ частина симфонії у Гайдна?
12.    Як називається одна з «Паризьких симфоній» №82?

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога