Урок №20. Форма сонатного allegro. Й.Гайдн Симфонія № 103 «З тремоло
литавр»
Для того, щоб
краще зрозуміти великі музичні твори, познайомимось з формою сонатного allegro. Послухаємо:
Пригадаємо, що класична симфонія складається з 4 частин. (Іч. - сонатне allegro, ІІ – частіше варіації, ІІІч. – менует, ІУч. - сонатне allegro або
рондо). Розглянемо детальніше цю форму на прикладі Симфонії №104 Мі-бемоль
мажор «З тремоло литавр» Це одинадцята з 12 Лондонських симфоній, свою назву отримала завдяки незвичайному вступу. Написана у 1795р. Усі частини симфонії поєднані радісним настроєм
музики, заснованої на танцювальних мелодіях народного складу.
І ч.
симфонії починається
повільним вступом. Тихо звучить
тремоло литавр (швидке багаторазове повторення
одного звуку), схоже на віддалений гуркіт грому. Потім плавними широкими інтервалами розгортається сама тема вступу.
Вона має заглиблено-зосереджений характер. Спочатку її грають в октавний унісон віолончелі, контрабаси і фаґоти:
І раптом все змінюється:
починається експозиція сонатного allegro. Замість повільного темпу – швидкий,
замість важкого басового унісону – звучить
рухлива, весела, танцювальна тема головної партії (ГП). Всі мотиви
цієї теми, викладеної в основній тональності, Мі-бемоль мажор, починаються з
повтору першого звуку – немов із завзятого притупування:
Тема побічної партії (ПП) – знову весела, танцювальна. Але в
порівнянні з ГП вона не настільки енергійна, а більш граціозна, жіночна.
Мелодія звучить у скрипок з гобоєм. Типовий вальсовий акомпанемент зближує цю
тему з лендлером – австрійським та південнонімецьким танцем, одним із
предків вальсу:
ІІ ч. симфонії – Andante – написана у формі подвійних варіацій. У процесі варіаційного
розвитку обидві теми загалом зберігають своє образне значення, змінюється лише
динаміка. Перша тема - пісенна в до
мінорі, оповідного характеру, звучить неквапливо і спокійно у струнних
інструментів. У ній злилися воєдино риси кількох слов'янських і угорських наспівів
ІІІ ч. симфонії написана в тричастинній репризній формі. Це Менует, який оригінально поєднує в собі величаву ходу великосвітського танцю з примхливими широкими стрибками і синкопами в мелодії. Цю примхливу тему відтіняє плавний, спокійний рух в Тріо – середньому розділі Менуету, розташованому між першим розділом і його точним повторенням. Слухаємо ІІІч.
В основі Фіналу (ІУ частини симфонії )– весела мелодія, яку виконують струнні на тлі «золотого ходу» двох валторн – типовий сигнал мисливських рогів (секста – квінта - терція)
Експозиція повторюється, і далі йде розробка. Вона насичена поліфонічним
імітаційним і тонально-гармонійним розвитком мотивів з теми ГП. Потім звучать
інтонації теми вступу та ПП. Зміна тональностей в процесі розвитку тем також є
обов'язковою ознакою розробки. Розробка звучить переважно piano і pianissimo і лише
іноді – forte і fortissimo з окремими акцентами sforzando.
Це посилює враження таємничості. Можна уявити, ніби це танець якихось
загадкових вогників, які іноді яскраво спалахують.
У репризі
в тональності Мі-бемоль мажор повторюється вже не тільки ГП, але і ПП, а
сполучна пропускається. Деяка таємничість з'являється в коді. Вона починається, як і
вступ, з темпу Adagio, тихого тремоло литавр і повільного унісону. Але незабаром,
в самому кінці першої частини, повертаються швидкий темп, гучна звучність і
веселі танцювальні «притупування».
Послухаємо цілком І частину. У відео в нотах ви побачите позначки – вступ, ГП, СП, ПП, ЗП, розробку (РБ), репризу (РП), коду. Слідкуйте уважно
Друга тема одночасно подібна та контрастна до першої. Пісенно-маршова, в До мажорі.
До струнної групи додаються дерев’яні духові інструменти та валторна. Послухаємо:
ІІІ ч. симфонії написана в тричастинній репризній формі. Це Менует, який оригінально поєднує в собі величаву ходу великосвітського танцю з примхливими широкими стрибками і синкопами в мелодії. Цю примхливу тему відтіняє плавний, спокійний рух в Тріо – середньому розділі Менуету, розташованому між першим розділом і його точним повторенням. Слухаємо ІІІч.
В основі Фіналу (ІУ частини симфонії )– весела мелодія, яку виконують струнні на тлі «золотого ходу» двох валторн – типовий сигнал мисливських рогів (секста – квінта - терція)
Домашнє завдання:
Спочатку дайте відповідь на запитання нижче, а потім пройдіть тест за посиланням
1. Великий твір для
симфонічного оркестру.
2. Яким розділом починається
Симфонія №103 Гайдна?
3. Яку назву має середній
розділ ІІІ частини Симфонія №103 Гайдна?
4. Музичний інструмент; півкулі
з натягнутою на них шкірою, по якій вдаряють двома паличками.
5. Один із розділів сонатної
форми.
6. В Фіналі Симфонії №103
Гайдна звучить «золотий хід» двох …
7. Швидке багаторазове
повторення одного звуку на литаврах.
8. Як називається симфонія №101 Гайдна.
9. Скільки частин у
класичній симфонії?
10. На який танець схожа ПП І
частини Симфонія №103 Гайдна?
11. Яку назву має ІІІ частина
симфонії у Гайдна?
12. Як називається одна з «Паризьких
симфоній» №82?
Комментарии
Отправить комментарий