Урок №23. В.А.Моцарт. Опера «Весілля Фігаро»
Прем'єра опери Моцарта «Весілля Фігаро» відбулася у Відні 1 травня 1786 р. і пройшла з незначним успіхом. Справжнє визнання опера набула після постановки в Празі в грудні того ж року.
Лібрето (літературний текст) італійською мовою написав Лоренцо да Понте за комедією французького письменника Бомарше «Божевільний день, або Одруження Фігаро». 
У 1875 році П. І. Чайковський переклав це лібрето російською мовою.
Моцарт назвав «Весілля Фігаро» оперою-буфа. Але це не просто розважальна комедія з кумедними ситуаціями. Головні дійові особи змальовані музикою як різноманітні живі людські характери. А головна ідея п'єси полягає в тому, що слуга графа Альмавіви Фігаро і його наречена, служниця Сюзанна, виявляються розумнішими і поряднішими за свого пана, підступи якого вони спритно розкривають. Графу самому сподобалася Сюзанна, і він намагається відстрочити її весілля. Але Фігаро і Сюзанна винахідливо долають всі перешкоди, що виникають, залучаючи на свою сторону дружину графа і юного пажа Керубіно. Врешті-решт вони влаштовують справу так, що ввечері в саду граф приймає за Сюзанну переодягнену в її плаття графиню. Присоромлений дружиною, Альмавіва змушений більш не перешкоджати Фігаро і Сюзанні справити весілля, яким весело і щасливо закінчується «божевільний день».
Будова опери – увертюра та  4 дії.
Дійові особи:
          Граф Альмавіва – баритон.
          Розіна, графиня Альмавіва – ліричне сопрано
          Фігаро, камердинер («кімнатний слуга») – баритон.
          Сюзанна, покоївка – сопрано.
          Керубіно, паж графа – мецо-сопрано.
          Бартоло, лікар з Севільї – бас.
          Марцеліна, економка Графа – мецо-сопрано.
          Дон Базиліо, вчитель співу – тенор.
          Дон Курціо, суддя – тенор.
          Антоніо, садівник графа, дядько Сюзанни – бас.
          Барбаріна, донька Антоніо – сопрано або мецо-сопрано
Опера починається з увертюри, яка набула великої популярності і часто виконується в симфонічних концертах. На відміну від багатьох інших увертюр в цій увертюрі не використовуються теми, які звучать в самій опері. Тут яскраво передається загальний настрій подальшої дії, його захоплююча стрімкість і кипуча життєрадісність.


І дія.
 У будинку графа Альмавіви покоївка графині Розіни – Сюзанна і камердинер графа – Фігаро готуються до весілля. «Щедрий» граф запропонував молодим кімнату. Фігаро вимірює кімнату, а Сюзанна чепуриться, кокетує в новому капелюшку. Але потім з'ясовується, що Граф, давно збайдужівший до своєї дружини, залицяється до Сюзанни. Винахідливий Фігаро вирішує "підіграти" господарю. У зв'язку з цим Фігаро глузливо наспівує  мелодію в жанрі менуету – галантного танцю (крайні розділи тричастинної репризної форми каватини):

Однак щастю закоханих прагне перешкодити не тільки Граф. У Фігаро багато ворогів. Старий Бартоло до цього часу не може забути, як його обдурив колишній цирульник, допомігши графу одружитись з його вихованкою, Розіною. Стара економка Графа Марцеліна мріє оженити Фігаро на собі. Колись Фігаро взяв у неї в борг гроші і пообіцяв або виплатити їх, або одружитися на Марцеліні. Бартоло обіцяє Марцеліні, що заради помсти знайде щонайменші правові підстави, аби принизити Фігаро. Марцеліна вступає в суперечку зі своєю суперницею Сюзанною.
 Після того, як Бартоло і Марцеліна пішли, до Сюзанни приходить хрещеник Графині юний паж Керубіно. Він розповідає  про свою любов до графині. Втім, юнак закоханий у всіх жінок замку і тому частенько потрапляє в неприємні ситуації.
 Зовсім недавно граф застав його наодинці з дочкою садівника, Барбаріною, і, розгнівавшись, наказав вигнати молодика з замку. Тільки заступництво графині може пом'якшити гнів Альмавіви і Керубіно просить Сюзанну замовити за нього слівце перед графинею.

Арія Керубіно


Але в цей момент за дверима чується голос Графа. Керубіно з переляку ховається за стільцем під сукнею і стає свідком того, як сам граф намагається здобути прихильність Сюзанни і просить побачення з нею. Однак і йому доводиться ховатися за кріслом, тому що входить учитель співу, Бази- ліо. Граф чує розповідь Базиліо про любов Керубіно до графині. Нестямний від обурення Альмавіва вискакує зі своєї схованки і зневажливо заперечує плітку, розповідаючи як він зловив Керубіно з Барбаріною під кухонним столом. Щоб показати як він підняв скатертину стола, граф підіймає сукню зі стільця і знову знаходить пажа. Розгніваний граф вважає, що Керубіно вже досить бавитися і відправляє його на офіцерську службу.
 Входить Фігаро. Довідавшись про долю Керубіно, в своїй арії «Мальчик резвый, кудрявый, влюблённый» він малює перед ним картину суворого солдатського життя, з якого вся розкіш, а особливо жінки, буде повністю виключена.
  У музиці поєднуються танцювальність з «войовничими» фанфарними ходами. Арія написана в формі рондо. Основна маршова тема (рефрен) повторюється в арії тричі, кожного разу з тими ж самими словами, а в кінці звучить на forte tutti.

Подивимося цілком  1 дію. Прислухайтеся до музики.

Продовжимо вивчати далі оперу на наступному уроці, а поки виконайте домашнє завдання:

Впиши пропущені букви в імена основних персонажів опери і заповни таблицю.

Ім’я

Співочий голос

Посада або титул

Ф______ о

 

 

С________ а

 

 

Р______ а

 

 

К__________ о

 

 

А___________ а

 

 

Б___________ а

 

 

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога