Урок №23. В.А.Моцарт. Опера «Весілля
Фігаро»
Прем'єра опери Моцарта «Весілля Фігаро» відбулася
у Відні 1 травня 1786 р. і пройшла з незначним успіхом. Справжнє визнання опера
набула після постановки в Празі в грудні того ж року.
Лібрето (літературний текст) італійською мовою
написав Лоренцо да Понте за комедією французького письменника Бомарше
«Божевільний день, або Одруження Фігаро».
У 1875 році П. І. Чайковський переклав це лібрето
російською мовою.
Моцарт назвав «Весілля Фігаро» оперою-буфа. Але це
не просто розважальна комедія з кумедними ситуаціями. Головні дійові особи
змальовані музикою як різноманітні живі людські характери. А головна ідея п'єси
полягає в тому, що слуга графа Альмавіви Фігаро і його наречена, служниця
Сюзанна, виявляються розумнішими і поряднішими за свого пана, підступи якого
вони спритно розкривають. Графу самому сподобалася Сюзанна, і він намагається
відстрочити її весілля. Але Фігаро і Сюзанна винахідливо долають всі перешкоди,
що виникають, залучаючи на свою сторону дружину графа і юного пажа Керубіно.
Врешті-решт вони влаштовують справу так, що ввечері в саду граф приймає за
Сюзанну переодягнену в її плаття графиню. Присоромлений дружиною, Альмавіва
змушений більш не перешкоджати Фігаро і Сюзанні справити весілля, яким весело і
щасливо закінчується «божевільний день».
Будова опери – увертюра та 4 дії.
Дійові особи:
• Граф
Альмавіва – баритон.
• Розіна,
графиня Альмавіва – ліричне сопрано
• Фігаро,
камердинер («кімнатний слуга») – баритон.
• Сюзанна,
покоївка – сопрано.
• Керубіно,
паж графа – мецо-сопрано.
• Бартоло,
лікар з Севільї – бас.
• Марцеліна,
економка Графа – мецо-сопрано.
• Дон
Базиліо, вчитель співу – тенор.
• Дон
Курціо, суддя – тенор.
• Антоніо,
садівник графа, дядько Сюзанни – бас.
• Барбаріна,
донька Антоніо – сопрано або мецо-сопрано
Опера починається з увертюри, яка набула великої
популярності і часто виконується в симфонічних концертах. На відміну від
багатьох інших увертюр в цій увертюрі не використовуються теми, які звучать в
самій опері. Тут яскраво передається загальний настрій подальшої дії, його
захоплююча стрімкість і кипуча життєрадісність.
І дія.
У будинку графа Альмавіви
покоївка графині Розіни – Сюзанна і камердинер графа – Фігаро готуються до
весілля. «Щедрий» граф запропонував молодим кімнату. Фігаро вимірює кімнату, а
Сюзанна чепуриться, кокетує в новому капелюшку. Але потім з'ясовується, що
Граф, давно збайдужівший до своєї дружини, залицяється до Сюзанни. Винахідливий
Фігаро вирішує "підіграти" господарю. У зв'язку з цим Фігаро глузливо
наспівує мелодію в жанрі менуету –
галантного танцю (крайні розділи тричастинної репризної форми каватини):
Однак щастю закоханих прагне перешкодити не тільки Граф. У Фігаро багато
ворогів. Старий Бартоло до цього часу не може забути, як його обдурив колишній
цирульник, допомігши графу одружитись з його вихованкою, Розіною. Стара
економка Графа Марцеліна мріє оженити Фігаро на собі. Колись Фігаро взяв у неї
в борг гроші і пообіцяв або виплатити їх, або одружитися на Марцеліні. Бартоло
обіцяє Марцеліні, що заради помсти знайде щонайменші правові підстави, аби
принизити Фігаро. Марцеліна вступає в суперечку зі своєю суперницею Сюзанною.
Після того, як Бартоло і Марцеліна пішли, до Сюзанни приходить хрещеник
Графині юний паж Керубіно. Він розповідає про свою любов до графині. Втім, юнак
закоханий у всіх жінок замку і тому частенько потрапляє в неприємні ситуації.
Зовсім недавно граф застав його наодинці з дочкою садівника, Барбаріною, і,
розгнівавшись, наказав вигнати молодика з замку. Тільки заступництво графині
може пом'якшити гнів Альмавіви і Керубіно просить Сюзанну замовити за нього
слівце перед графинею.
Арія Керубіно
Але в цей момент за дверима чується голос Графа. Керубіно з переляку
ховається за стільцем під сукнею і стає свідком того, як сам граф намагається
здобути прихильність Сюзанни і просить побачення з нею. Однак і йому доводиться
ховатися за кріслом, тому що входить учитель співу, Бази- ліо. Граф чує
розповідь Базиліо про любов Керубіно до графині. Нестямний від обурення Альмавіва
вискакує зі своєї схованки і зневажливо заперечує плітку, розповідаючи як він
зловив Керубіно з Барбаріною під кухонним столом. Щоб показати як він підняв
скатертину стола, граф підіймає сукню зі стільця і знову знаходить пажа.
Розгніваний граф вважає, що Керубіно вже досить бавитися і відправляє його на
офіцерську службу.
Входить Фігаро. Довідавшись про долю
Керубіно, в своїй арії «Мальчик резвый, кудрявый, влюблённый» він малює перед
ним картину суворого солдатського життя, з якого вся розкіш, а особливо жінки,
буде повністю виключена.
У музиці поєднуються танцювальність з «войовничими» фанфарними ходами. Арія
написана в формі рондо. Основна маршова тема (рефрен) повторюється в арії
тричі, кожного разу з тими ж самими словами, а в кінці звучить на forte tutti.
Подивимося цілком 1 дію. Прислухайтеся до музики.
Продовжимо вивчати далі оперу на наступному уроці, а поки виконайте домашнє завдання:
Впиши пропущені букви в імена основних персонажів опери і заповни таблицю.
Ім’я |
Співочий голос |
Посада або
титул |
Ф______ о |
|
|
С________ а |
|
|
Р______ а |
|
|
К__________ о |
|
|
А___________ а |
|
|
Б___________ а |
|
|
Комментарии
Отправить комментарий