Урок №26. В.А.Моцарт Фортепіанна
творчість. Соната №11 Ля мажор.
До сонат для клавіра Моцарт
звернувся порівняно пізно - у 19 років, на той час вже завоювавши славу
віртуоза. Ще будучи «диво-дитиною», він вражав своїм даром імпровізації, і не
випадково жанр варіацій, настільки близький йому, проникнув у багато сонат.
Оманлива простота, але яка вимагає
від піаністів філігранної техніки, досконалого володіння звуком і глибокого
розуміння піднесеного ладу музики Моцарта, нерідко виявляється проблемою навіть
найдосвідченіших майстрів фортепіанної гри. Виконання будь-якої з 18 сонат
Моцарта вимагає найвищої майстерності, адже кожна мелодія – арія, а соната –
театр, де найчастіше поєднуються ідеї та звичаї різних епох. Написані в різні
періоди життя сонати Моцарта заповнюють духовний простір між епохами бароко та
просвітництва.
Вольфганг Амадей Моцарт був видатним
композитором та виконавцем-віртуозом свого часу. Його стиль гри на клавішних
інструментах вирізнявся витонченістю, відточеністю техніки, виразним cantabile
та чудовим почуттям форми.
На цьому уроці ми будемо вивчати Сонату №11 Ля
мажор. Це одна з сонат, написаних В. Моцартом в Парижі
1779 року. Всі три частини сонати мають світлий життєрадісний характер.
Відмінною рисою сонати є також велика витонченість, граціозність. Прозора
музика добре відповідає звучанню клавесина, для якого Моцарт і писав свої
сонати. Будова цієї сонати незвичайна.
І частина написана
не у формі сонатного алегро (як ми вивчали в інших сонатах), а у формі варіацій. Це шість варіацій на світлу, спокійну, граціозну
тему. Музичний розмір 6/8, спокійний темп, ритм м'якого погойдування, – це
характерні риси сициліани – старовинного італійського танцю. Послухайте уважно та запишіть свої враження, характер музики:
ІІ частина сонати – Менует. Він написаний у тричастинній репризній формі.
Мужньо-рішучий початок кожної фрази змінюється граціозним закінченням.
Музика образно передає, як урочиста фігура танцю закінчується галантним і
м'яким поклоном. Середня частина менуета (тріо)
звучить легко і менш насичено. Плавні пасажі мелодійні та виразні. Слухаємо та записуємо свої враження, характер музики
ІІІ частину сонати (фінал) композитор назвав «Аllа Turca» –«У турецькому
роді». Пізніше за цим фіналом закріпилася назва «Турецький
марш» , іноді цю частину називать «Турецьке рондо» або «Рондо у
турецькому стилі». У ХVIII ст. в
європейській, головним чином театральній музиці виникла мода на марші, умовно
звані «турецькими». Фінал написаний в незвичайній формі. Її можна
визначити як тричастинну з приспівом.
Неодноразове проведення приспіву надає будові фіналу форми рондо.
Ця частина стала настільки популярна, що її перекладають для різних музичних інструментів, роблять сучасні обробки. Послухаємо
Послухаємо на електрогітарі
В такому виконанні ви, мабуть, ще не слухали - a capella
А це, як варіант співу під час дистанційного навчання...
Домашнє завдання
Завдання
№26. Прослухай сонату Ля мажор В. А Моцарта та заповни таблицю.
|
І частина |
ІІ частина |
ІІІ частина |
Темп |
|
|
|
Форма |
|
|
|
Напишіть свої враження від прослуханної музики |
|
|
|
|
|
|
Комментарии
Отправить комментарий